Sestdiena, februāris 8, 2025
Grieķijas tūrisms 2025. gadā attīstās ar daudzsološām izaugsmes prognozēm, tomēr tā saskaras ar kritiskiem ekonomiskiem šķēršļiem un stratēģiskiem politikas izaicinājumiem, kas veido tā nākotni.
2025. gada tūrisma sezona Grieķijā sākas ar pretrunīgiem signāliem: optimisms sakņojas labvēlīgās prognozēs, bet arī bažas, kas izriet no ekonomikas un politikas izaicinājumiem. Starptautiskajā arēnā ASV politikas mainīgā dinamika pēc Trampa jaunā prezidenta termiņa rada jautājumus par tūristu plūsmu no kritiskā Amerikas tirgus un Eiropas daļām. Iekšzemē Grieķijas tūrisma uzņēmumi saskaras ar nodokļu slogu, negodīgu konkurenci, ko rada īstermiņa īre, un saskaņotas plānošanas trūkumu, un tas viss rada nenoteiktību nozarē.
Panhellenic Viesnīcu federācijas (PHO) prezidents Yiannis Hatzis apsprieda šos jautājumus intervijā telekanālam Naftemporiki TV. Viņa atziņas atklāj Grieķijas tūrisma stiprās un vājās puses un to, kas vēl ir priekšā.
Saskaņā ar Hatzisa teikto, 10. gadā globālais tūrisms pieaugs par 2025%, savukārt izejošajam tūrismam no Vācijas tiek prognozēts pieaugums par 7%. Lai gan tas ir labs starptautisku tūristu ierašanās Grieķijā, potenciālie ASV tarifi Eiropas precēm, kas varētu ietekmēt līdz pat 1% no Eiropas IKP, rada draudus. Papildus tiešajai ekonomiskajai ietekmei šie tarifi varētu mazināt patērētāju noskaņojumu, samazinot diskrecionāros izdevumus ceļojumiem.
Amerikas tirgum ir īpaša nozīme Grieķijas tūrismā, jo īpaši Atēnās, jo ASV ceļotāji tērē daudz. Tomēr Trampa tirdzniecības politika un viņa administrācijas plašākā starptautiskā ietekme joprojām nav skaidra. Pozitīvi ir tas, ka ASV dolāra nostiprināšanās pret eiro padara Eiropu par pievilcīgāku galamērķi, kas varētu palielināt ieceļotāju skaitu no ASV.
Neraugoties uz neskaidrībām, pēdējos gados Grieķijā reģistrēti iespaidīgi tūrisma skaitļi, un 2019. gads bija vēsturisks maksimums. Tomēr M. Hatzis uzsvēra, ka, vērtējot nozares darbību, ir svarīgi nošķirt nominālās un reālās vērtības.
Lai gan ieņēmumu un ierašanās rādītāji ir pieauguši, uzņēmumi saskaras ar unikālām problēmām. Uzņēmējdarbības inflācija bieži pārsniedz patērētāju inflāciju, kas nozīmē, ka palielināti ieņēmumi ne vienmēr nozīmē lielāku uzņēmumu peļņu. Šīs neatbilstības norāda uz vajadzību pēc niansētākas analīzes par nozares ekonomisko ietekmi.
Pašvaldības nodevas viesnīcām ir kļuvušas par strīdīgu jautājumu Grieķijā. Pagaidu iedzīvotāja nodeva, kas sākotnēji noteikta 0.50% apmērā, palielināta līdz 0.75%. Šī korekcija ļauj pašvaldībām katru gadu iekasēt 75 miljonus eiro salīdzinājumā ar 50 miljoniem eiro iepriekš. Hatzis kungs aicināja nodrošināt lielāku pārredzamību attiecībā uz to, kā šie līdzekļi tiek izmantoti, jo īpaši infrastruktūras uzlabojumiem, kas tieši dod labumu tūrismam.
Kritika tika vērsta arī pret ievērojamo apgaismojuma un tīrīšanas maksu pieaugumu, kas, kā ziņots, pieauga par 300%. Šīs izmaksas tiek uzskatītas par nepamatotām un palielina finansiālo spriedzi viesmīlības nozares uzņēmumiem.
Īstermiņa nomas platformu, piemēram, Airbnb, izplatība ir vēl viens izaicinājums Grieķijas tūrismam. Šīs nomas maksas bieži vien darbojas, neievērojot tos pašus nodokļu un regulējošos standartus kā tradicionālās viesnīcas, radot nevienmērīgus konkurences apstākļus.
Saskaņā ar Hatzis kunga teikto, īstermiņa īre ir kļuvusi par strukturālu problēmu, kas saasina nekustamā īpašuma inflāciju un izjauc ienākumu vienlīdzību. Turklāt neskaidrais normatīvais regulējums, kas regulē šos īpašumus, rada darbaspēka pārvaldības problēmas, kas dažās jomās izraisa sociālos nemierus.
Viesnīcu nozares galvenais mērķis ir veicināt konkurētspējīgu un vienlīdzīgu vidi. Lai to panāktu, Grieķijas valdībai ir jāpieņem politika, kas atzīst tūrisma svarīgo lomu ekonomikā.
M. Hatzis uzsvēra, ka ir nepieciešama nodokļu, ekonomikas un algu politika, kas pielāgota tūrisma nozares unikālajām prasībām. Šāda politika atbalstītu nozares izaugsmi, vienlaikus risinot problēmas, ko rada nodokļi, konkurence un darbaspēka dinamika.
Turklāt viņš aicināja nodrošināt lielāku skaidrību un atbildību par to, kā tiek piešķirti no tūrisma radītie valsts līdzekļi. Investīcijas infrastruktūrā un plānošanā ne tikai palielinātu Grieķijas kā galamērķa pievilcību, bet arī nodrošinātu nozares ilgtspējību ilgtermiņā.
Lai gan globālās tūrisma perspektīvas ir pozitīvas un galvenajos tirgos gaidāma izaugsme, Grieķijai ir jāpārvar sarežģīts izaicinājumu tīkls. No nodokļu sloga un neregulētas īstermiņa īres līdz starptautiskajai ekonomiskajai nenoteiktībai nozare saskaras ar ievērojamiem šķēršļiem.
Tomēr iespējas ir daudz. Paredzētais izejošā tūrisma pieaugums no Vācijas un labvēlīgais valūtas maiņas kurss amerikāņu ceļotājiem pozicionē Grieķiju kā konkurētspējīgu galamērķi. Izmantojot stratēģisko plānošanu, godīgu politiku un pārskatāmu pārvaldību, valsts var balstīties uz saviem nesenajiem panākumiem un nostiprināt savu vietu kā pasaules tūrisma līderis.
Tags: Atēnu tūrisms, eiropas ceļojums, Grieķijas tūrisms, Viesmīlības industrija, Panhellenic Viesnīcu federācija, ilgtspējīgs tūrisms, tūrisma izaugsmes prognozes, Tūrisma nozare, Tūrisma ziņas, Ceļojumu ziņas, ASV ceļojumi
Sestdiena, marts 15, 2025
Piektdiena, marts 14, 2025
Sestdiena, marts 15, 2025
Sestdiena, marts 15, 2025
Piektdiena, marts 14, 2025
Piektdiena, marts 14, 2025
Sestdiena, marts 15, 2025
Piektdiena, marts 14, 2025